söndag 3 juli 2016

En Haiku om fotboll

Willys segervapen
Vi är drygt 200 pensionärer kören Rock Everybody.
"Bara" pensionärer?

Jurister, ingenjörer, skolfolk, ekonomer. En av oss sitter i hovrätten en annan jobbar i Bryssel. två fd varuhuschefer och många kommer från vården. Och många är musiker, minst tre spelar i egna band. En skriver på sin bok och så har vi Willy, vår numera välkände och prisbelönte Haiku-poet.

Haiku har en massa regler varav jag bara känner till en, och nu har jag läst att det inte är så noga med den regeln... Men det ska vara natur och poetiska ord så nej, jag skickade inte in något bidrag i tävlingen. Och hade jag gjort det hade Willy ändå sopat banan med mig. Men Willy, här har du en hyllning från mig:

Willy Berg, en kille i våran kör
Fick Vlt:s pris för sin Haiku-dikt
Kanon! Men Haiku är inte min likör
Jag får träna och tävla på längre sikt

För Haikudikter ska handla om våren
om lycka och kärlek och ljuva små ord
om dofter och lite om blommor i snåren
nej, där är min diktkonst tillintetgjord

Tranan och Willy och andra poeter
dom skriver så vackert på orimmad vers
ur led är nu tiden, begravd hexameter
är jag månne omodern som går på tvärs?

Jag gör som Dan Andersson och som Ferlin
jag tycker dikter ska vara på rim
men för dagens poeter är rätt medicin
att se till att raderna inte rimmar

Nu kanske du tror jag är avundsjuk
på Willy och priset - konserthusbiljett
nej, jag är allt nöjd att till vardagsbruk
få till några rim i en fånig sonett

Men om jag nu ändå ska göra en test
en Haiku om fotboll har nog ingen gjort
ett hopplöst försök för Willy är bäst
en Haiku är lättare sagt än gjort

"Em i fotboll
Les  Bleus mot Island i kväll
Och bollen är rund"

Var hämtar jag priset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar