onsdag 27 juli 2016

Jag är Pilgrimen

En riktig bladvändare, spännande, hur ska det gå? Jag är Pilgrimen av Terry Hayes.

Precis vad jag behövde nu på sommaren. En riktig spänningsroman. Kanske kan den kallas spionthriller eller nåt liknande men det är inte konstigt att den här boken har gjort sån succé, den får 5 plus av mig också.

800 sidor och just nu har jag 100 sidor kvar men jag känner mig redan mogen för en recension. Otroligt researcharbete. Det händer massor och man lär sig massor och säkerhetstänkande och om terrorister men som läsare har man hela tiden full koll på storyn, och det är lätt att hålla rätt på personerna, bra skriven. Korta kapitel, inget kapitel var nog längre än fem sidor, så man kan alltid ta ett kapitel till innan man släcker lampan för natten. Och ett kapitel till. Och ett till.

Stig Larssons Milleniumböcker sträckläste jag ensam i stugan framför brasan nätterna igenom  men den här gången sammanföll mitt läsande dels med en värmebölja och dels med några dagars bortavaro, annars hade jag nog läst den på samma sätt, men nu tog det lite längre för mig. Men  nu dom sista 100 sidorna klämmer jag i natt. Hur ska det gå?

Och så ska det bli film också har jag läst. 800 sidor med så mycket spänning på en 2-timmarsfilm? Då är det allt bäst att först ha läst boken så att man förstår vad det handlar om.

Klart slut, Pilgrimen är på plats, nu ska jag till Turkiet.    

           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar