torsdag 14 juli 2016

Mitt Sjuttital alltid steget före

Dagens rubriker handlar mycket om "Pokemon Go" redan innan det är släppt här i Sverige. Och redan har det fångats Pokemon-figurer på Stentorpet!

Med lite trixande med sin mobil kan man komma åt det här spelet i Sverige redan nu fast det egentligen inte finns tillgängligt än. Det hade Casper gjort. "Det här är framtiden" sa han och visade mig, och jag började jag också att lägga upp ett konto men ångrade mig rätt snart. Den framtiden har jag synpunkter på och den får vara. Jag provade "Musical.ly" häromveckan och fick en massa följare direkt och blev inbjuden att sjunga trio med några tjejer på Filippinerna, men det får vara det också.

Om "Pokemon Go" är framtiden eller bara blir en sommarfluga får man väl se, men kommentaren här på gubbhyllan i Mitt Sjuttital är lite åt "been there, done that". I den här åldern har man sett så mycket nytt komma och gå att man inte blir så upphetsad längre. Skillnaden nu mot nyheter i gamla tider är bara att nu är allt så mycket mer avancerat och allt går så mycket snabbare nu innan en ny fluga/framtid kommer. När miljardföretagen har dragit in några nya miljarders miljarder och senaste flugan börjar bli mossig och gammalmodig så kommer det nåt nytt. Och inom dagar, ja timmar, finns nya flugan runt hela jorden. Förr hann man med.

Mest intressant med  "Pokemon Go" tycker jag är att man blandar verkligheten med den digitala världen. Det är säkert ett jättekul spel och en positiv sak är att här är spelarna ute och rör på sig. Men det är ju lätt att också se en del problem som kan uppstå, det är ju bara att följa dagens nyheter om man vill vet mer om vad som kan hända. Men mer intressant är att tänka lite framåt och se alla andra områden där man kan ha användning att blanda verkligheten med det digitala i det vanliga livet.      

Även om "Pokemon Go" blir en megahit, kommer jag nog inte att jaga Pokemongubbar med mobilen och bygga mig ett Gym som jag förstått man ska göra. Och jag sjunger nog inte heller duett  med appen Musical i mobilen med några flickor nånstans i världen, jag slumrar hellre vidare under korkeken och suckar lite uppgivet om framtiden.

Men jag bevakar naturligtvis nyhetsflödet. Kommer det intressanta nyheter som jag ser jag har användning av, då hänger jag på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar