fredag 15 juli 2016

Nu har deckarsäsongen börjat

Norrmännen har sin påskhelg jag har en eller ett par sommarmånader med deckare och kriminalhistorier.

Ett föredöme
Min senaste "vanliga" bok var riktigt, riktigt trög, ingen bladvändare precis, men jag kan ju aldrig lägga ifrån mig en bok. Började med den i maj och blev klar i början av juli. Jag läser alltid böckerna till slut hur tråkiga dom än är och den här skulle vara rolig, hans bok om Ove skrattade jag mig igenom, men den här tog sig aldrig. Dumt att läsa ut den.

Så tog jag för några dar sen fram en gammal Henning Mankell jag läst en gång förut, den tog bara ett par dar att sluka. Om jag själv skulle skriva en bok skulle jag skriva precis som Henning. Lättläst, spännande och inte en massa trams med tre parallella historier som växlar mellan olika tider som är så modernt numera. Henning, du la av för tidigt och du visste hur man ska skriva, jag ska läsa om fler av dina böcker.

Klockren femma
På radion häromdan hörde jag Maj Sjöwall prata i Sommar i P1. Intressant program och hennes och Per Wahlöös Beck-böcker ska jag också ta och läsa om. Dom gillade jag skarpt fast dom var lite väl brutalt samhällskritiska på ett sätt jag inte kunde hålla med om, men spännande böcker var det, jag har läst dom alla 10. Dom har sin plats i min sommarmånadsspänningsläsning.

Och igår kom den så på posten, min nästa spänningsbok som jag börjar med redan i kväll. "Jag är pilgrimen" av Terry Hayes, den har jag väntat på länge nog nu innan jag slog till och beställde den som storpocket för 99 kr.

800 sidor och tom Magnus Utvik suckade tungt innan han började läsa den men efter ett par sidor var han fast. En klockren femma blev hans betyg i Gomorron Sverige. "Läs den!" uppmanade han oss tittare. C-G Karlsson var lika positiv i Gokväll. "Läs den!"

"En ung kvinna hittas mördad på ett sjaskigt hotell i New York med tänderna utdragna, ansiktsdragen upplösta i syra och fingeravtrycken utsuddade" står det på baksidan, ska man våga börja läsa?    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar