torsdag 8 september 2016

Höstens trofébilder

Jag hörde på radion igår att en norrländsk tidning inte kommer att publicera trofébilder från älgjakten i år. Fint, såna trofébilder känns omoderna, men jägarna gillade inte att dom inte fick visa upp sig med bytet. Som t.ex. bilderna där den amerikanske tandläkaren stolt poserar när han tagit livet av Cecil i Zimbabwe härom året. Inget fel att jaga för köttet, men just trofébilder känns osmakliga.

Ta gärna en tur hit, det fanns mer att plocka
Lite mer harmlöst är trofébilder på svamp och lingon och sånt som man så här års ser på Sociala Medier. Jag har nog också lagt ut nån sån bild ibland, men idag noterar jag bara att det fanns hyfsat med svamp i skogen idag men det blir ingen skrytbild. Vi är inga storkonsumenter och plockar bara så mycket vi behöver och det är ju lite tråkigt att rensa också, så det blev inga överdrifter idag. En liten tur till svampskogen med skapligt med svamp men utan trofébild.


Fint klippt längs vägen ut mot Älgudden  
Vi träffade markägarn idag och jag skröt lite över hur fin skog han har, så en bild på skogen kan jag kosta på mig. Han rensade ogräs längs vägen med traktorn, och det berömde jag honom för och han blev pratglad och tydligt glad för berömmet. Han tyckte vi skulle ta oss upp på ett berg en bit in i skogen där han i ungdomen åkte skidor och han beskrev vägen. Jag visste inte ens om berget men lovade att jag skulle ta mig dit nästa gång.

Vi hittade så pass mycket svamp på våra ställen så vi brydde oss inte ens om att plocka på det bästa stället där man bara kan skörda. Dom svamparna låter vi stå kvar för nån annan att plocka och kanske exponera på en trofébild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar