onsdag 7 september 2016

Pensionärsbloggar

Om man letar efter bloggar skrivna av äldre riktade till äldre så finns det några stycken att botanisera bland, tom kan man lista sig i en förteckning med andra seniorbloggare.

Där har jag inte listat Mitt Sjuttital än, men det kanske jag borde. Nu har jag kollat några bloggar och några är klart läsvärda och jag kommer tillbaka.

Men jag orkar inte läsa alltför långa inlägg så den som nog var mest intressant gör jag bara korta nedslag i framöver, den var lite väl låmg. Och några hade lite väl korta inlägg, bara en bild, eller en kort mening med ett påstående och dom kommer jag inte heller att följa regelbundet.

Dagny en förbild 
Däremot följer jag regelbundet Dagny Carlsson, hundraåringen som blivit 104 nu. Lagom långa inlägg med lite humor och en bild i varje inlägg. 1.700.826 besök har hon haft på sin blogg. Hon är nummer 1! Man kan bara vara imponerad av henne, inte minst hur hon fysiskt rör sig på scener och hur redigt hon pratar och håller tråden.

Men med all uppmärksamhet hon så förtjänstfullt fått så är det lite konstigt att hon inte fått mer hjälp att snygga till sin blogg lite. Normalt så ligger ju senaste blogginlägget först så att man ser det senaste inlägget direkt när man tittar in på bloggen, men Dagnys upplägg är tvärtom, man får leta sig fram till slutet på bloggen för att läsa det senaste inlägget. När det sen blir för många inlägg och för långt till senaste inlägget så börjar hon på en ny serie och fortsätter där. Den nu aktuella serien började 25/6 och har byggts på i stort sett varje dag fram till idag 6/9 och kommer att fortsätta ett tag till tills hon börjar på en ny flik.

Jag såg att många blir lite frågande när man får upp ett inlägg från juni. "Har du slutat" frågade en av hennes läsare, "du har ju inte skrivit nåt sen i juni!"

Dagny! Du borde ha en egen domän dagnycarlsson.se  med en blogg som man läser på vanligt bloggsätt med det senaste inlägget först. Jag kan hjälpa dig! Vi pensionärsbloggare måste hålla ihop!

Men vill du ha det som du har det så är det OK det också. Man bestämmer ju själv! Till 100 procent. Och medan jag skrev det här har hennes räknare tickat vidare till 1.700.915 besök..... Hon kanske kan hjälpa mig lite?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar