söndag 9 oktober 2016

I övergångsåldern

Det här är min egen teori, att alla vi människor lever i en slags övergångsålder just nu som varat sen millenieskiftet ungefär. Kanske startade det lite tidigare, men än ser jag inte slutet på det.

Det har med teknik att göra. Så otroligt mycket nya möjligheter kommer hela tiden, smygande ibland så man knappt märker det och ibland annonseras det till pukor och trumpeter, men hur nu än tekniken förändras så är det mycket man ska lära sig.

Framför allt är det vi lite äldre som påverkas mest av att vi lämnat "OnOff"-epoken, tiden  när man bara tryckte på en enda knapp för att lyssna på radion eller se på TV:n. Nu under övergångsåldern med alla fantastiska möjligheter är allt så mycket mer komplicerat. Vi kommer att komma tillbaka dit en gång, men kanske utan "OnOff"-knapp, det blir väl röststyrt eller tankestyrt, eller viftar man bara med öronen? Men enklare kommer det att bli, manickerna kommer att sköta sig själva. Men det gör dom inte nu. Några nedslag från veckan som var:
Borde jag använda NFC?

Jag har mixtrat en hel del med skrivaren som inte funkade OK från datorn, bara från mobilen. TV:n gick inte igång i morse, surfplattan börjar bli lite knackig och krävt lite tillsyn, några appar i både datorn, mobil och surfplattan har jag behövt installera om. Nästan jämt är det nåt man behöver greja med så här i övergångsåldern.          

Radio med OnOff-knapp har vi inte längre, kör Bluetooth till en liten högtalare och det är ju fantastiskt att ha tillgång till obegränsat med musik och rätt enkelt, men det är allt lite kopplande för att komma igång, Margareta är inte helt nöjd. NFC har jag inte provat än, är det lättare? TV:n gick alltså inte igång idag, fick göra en fabriksåterställning och koppla bort HDMI-splittern...

Jobbigt - blir det bättre med 5g eller blir det spiken i kistan? Eller är jag helt ute och cyklar? Jag har fått för mig att med 5g får alla manicker en IP-adress och kanske det innebär att manickerna håller koll på varandra själva så att vi i pensionärsåldern får det lite enklare, det är så jag tänker.

Eller så blir det bara värre efter övergångsåldern, vad vet jag. Leve tekniken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar