onsdag 12 oktober 2016

Ingenting var omöjligt förr

Tanken dök upp idag "på förekommen anledning" att det är en viss begränsning att inte ha dragkrok på bilen. Det har vi alltid haft allt sen tidigt 70-tal, men nu är vi alltså utan.

Rätt skönt på ett sätt, jag har aldrig gillat att köra släp, men visst är det en viss begränsning att inte ha möjligheten.

Lättmonterat?
Då, 1973, köpte jag en dragkrok för ett par hundra på postorder och monterade den alldeles själv. Fick själv borra hål i karossen, sånt var inte förberett på den tiden, och jag fick själv räkna ut hur elen skulle kopplas, hur sjutton vågade jag mig på det? Men jag fick godkänt på besiktningen och allt fungerade helt OK för vår husvagnsperiod

Det blev ju billigt och bra att göra jobbet själv den gången och tanken slog mig alltså idag, ska jag sätta på en krok och göra jobbet själv? Jag hittade en film på Youtube. 20 minuter tog det för montören på filmen och han behövde inte borra och för det elektriska fanns det kabelsatser. Lätt som en plätt alltså.    

Men aldrig i livet att jag skulle ge mig på nåt sånt själv numera. Dumt egentligen för visserligen skulle dom där 20 minuterna för proffset ta mig säkert 10 timmar. men gör verkstan jobbet på 20 minuter får man väl ändå betala för uppåt 10 timmars jobb, eller hur? Nej vi struntar i dragkrok och framför allt gör jag inte längre såna här jobb!

Och som sagt är det inte bara nackdelar att inte ha möjligheten till släpkärra. När vi behöver så får vi bekosta hemkörning och bortforsling som vi gjorde i stugan i våras, inte mer med det.    

Jag som bytte bromsbackar och olja och oljefilter själv en gång i tiden har tom slutat att skifta däck själv. Nu lämnar man bara in på verkstan. Jag var modigare förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar