måndag 24 oktober 2016

Medelålders Plus

Vlt, vår lokaltidning, har fått en uppfräschning och en kär gammal bekant har kommit tillbaka.

Stretar på i sitt sjuttital trots motvind
Jag är sån där som alltid börjar med serierna i tidningen och Vlt har inte haft några serier alls på länge länge men nu har dom skärpt till sig och bl.a. kör dom med Medelålders Plus, en klar favoritserie. Att läsa serier och att vara lite barnslig är en förutsättning för att åldras med värdighet.

Precis min ålder på figurerna och mycket igenkännande. Dom hämtar barnbarn på dagis, dom träffar gamla bekanta från förr som inte bara har positiva egenskaper och dom trivs bäst hemma vid köksbordet med trekaffet och dopp och på balkongen. Vardagsrealism som det går att få ut många komiska poänger ur.

Barnbarnen är små fortfarande men dom blir ju äldre så det finns mycket kvar att skämta om när dom blir tonåringar. Han och hon i serien åldras lite mer långsamt.

Fint att Vlt började med den här serien, och nu måste jag måste börja läsa ikapp serieböckerna. Författaren, Sven-Bertil Bärnarp, ger ut serien som serieböcker också och jag har sen länge nr 1, 2 och 3 hemma i bokhyllan, men han är uppe i nr 8 redan! Jag ligger 5 nummer back!!!! Dom här böckerna vill man ha hemma och bläddra ofta i så nu var det hög tid att börja läsa ikapp.

Jag tar en tur ner till Akademibokhandeln redan idag och finn det inte där så får det bli Bokus. Tack Sven-Bertil för att du skriver en så fin serie och tack Vlt för att ni började med Medelålders Plus så att jag kom på banan igen!

Saknar nåt i serien? Ja, dom är ju ingen exakt kopia av oss, saknar lite framåtanda ibland och dom är lite väl passiva med tex. Sociala Medier Men författaren har en Facebooksida i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar