måndag 17 oktober 2016

Min utsikt kom tvåa, bra nog

Det var nåt speciellt hur man byggde förr, speciellt 1800 verkar tilltala oss nutidsmänniskor.

Den här bilden har jag visat tidigare 
Min utsikt, det första jag ser på morgonen, är Herrgärdsskolan som kom tvåa i omröstningen av stans finaste hus slagen bara av Västerås Domkyrka med anor från 1200-talet. Och trea kom ett annat gammalt hus från 1800-talet.

Det är lite intressant och jag tycker nog så också, jag gillar min utsikt från balkongen.

Men från 60-talet, när rivningshysterin började, och framåt så byggdes det allt rätt tråkiga hus ett bra tag. Men nog har det väl ändrats en hel del på senare  tid? På promenaden häromdan på Öster Mälarstrand bygger man visserligen tätt, men rätt varierat med sneda hus, ovanliga vinklar och väldigt varierande färger. Ett trähus på sex våningar är också lite imponerande, det måste ju vara bra ovanligt.
 
Sen klagar vi folk reflexmässigt på mycket nytt. Häromdan var det nån som klagade över ett nybygge på Nordanby äng, sexvåningshus byggt i en båge med träfasad. Rätt snyggt tyckte jag, riktigt fult tyckte några andra. Men populärt, många vill bo där.


Hur som helst så gillar jag Herrgärdsskolan och många andra lite pampiga hus också från den där tiden 1870-1910 sådär. Så har jag förmånen att bo i ett annat hus som avviker lite och som också är rätt snyggt,

Prelaten Engelbrekt från 1990 byggdes för att vara lite annorlunda och sticker fortfarande ut. Och till jul, det är ju bara en dryg månad kvar till advent, ser huset extra snyggt ut med lite lampor i fönster och på balkonger.

  
                 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar