tisdag 8 november 2016

Det är aldrig försent

Jo, ibland är det allt det, men om jag lurar mig själv kan jag intala mig det i alla fall. Nu är det dags, kom igen grabben!

Om det nu inte är FÖR sent, så är det i alla fall lite väl nära stängningsdags, men nu ska jag äntligen komma igång med att öka min kunskap om bildredigering med Photoshop och fotografering.

Jag tar mest bilder med mobilen, och just nu vet jag inte ens var digitalkameran finns, kanske kvar i stugan. Ganska simpel kamera, inget som ungdomarna nu håller sig med men bra nog för mig. Bara 4-5 år gammal och får duga, bara jag hittar den.

Programmet Photoshop köpte jag för 7-8 år sen men lärde mig det aldrig, men ändå tog jag för några veckor på mig ett redigeringsuppdrag. "Det fixar jag!"  sa jag och fick leta upp mitt gamla program som jag alltså aldrig lärt mig, aldrig använt. Men jag trivs bäst med kniven på strupen och fick på något sätt till ett resultat jag blev nöjd med även textbehandlingen som är nåt helt annat än normal textbehandling i Word och sånt.

Nya tag. Det är aldrig försent
Nu ägnar jag min lediga tid några veckor åt att läsa på om pixlar, DPI, upplösning, lager och redigeringar och sånt som jag inte brytt mig så mycket om tidigare. Jo, jag gick en rätt dyr Photoshopkurs då för 7-8 år sen, men läraren då var så opersonlig och stöddig och framhöll bara sig själv så jag tappade intresset. Men nu är jag igång igen. Det är ju aldrig försent.

Aldrig har folk fotat så mycket som nu, jag också. Fotobiblioteken sväller, mina också. Jag lagrar bilder automatiskt på två molntjänster och lagrar på datorn och på två externa diskar och i mobilen och i kameran, ändå har jag väldigt dålig koll var jag ska hitta mina bilder.

Dom är lyckliga dom där som är strukturerade, som katalogiserar sina bilder noggrant i mappar och med nyckelord som gör det lätt att leta. Sån är inte jag och där är det nog försent att ändra sig.

Men Photoshop ska jag grotta ner mig i. Och poängen med det här inlägget är att det aldrig är försent och det här var bara ett exempel, hör vad farbror säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar