fredag 11 november 2016

En riktig karl

"En riktig karl byter sina däck själv" brukar jag ofta framhålla, speciellt efter att jag noterat att det bara var jag kvar i min krets som gjorde det. Alla mina ungdomar tar sen länge hjälp av verkstan.

Roger fick byta däcken i år. 
Men där har jag nu fått ändra mig och skriva om den devisen så att det nu är helt OK att skifta däck på däckfirman. Jag åkte tidigt i morse till Rogers Däck i Sala som fixade det åt mig. Och dom erbjöd sig att förvara däcken också, det ska dom få göra till våren, jag ska bara jämföra lite priser först. "En riktig karl håller inte på och bubbar däck längre!"  säger jag numera.

Måttstocken för "en riktig karl" ändras hela tiden och jag har inte alltid varit nåt föredöme för att bete mig som en riktig karl. På våra första campingresor väckte det ofta uppmärksamhet när jag stod i diskrummet med disken medan karlarna satt utanför sina husvagnar med en öl och en kvällstidning som riktiga karlar.     

"En riktig karl" håller väl möjligtvis inte heller på så här och tramsar i en blogg heller men som tur är är det väl inte heller nån merit längre med "snus och brännvin" för att betraktas som en riktig karl. Men frågan är om det är en ändring på gång nu i kölvattnet efter Donald Trumps framgång?

Vi i Sverige brukar ju ta till oss nyheter från USA. Kommer Trumps vanor att bli det nya mansidealet? Det sägs att grabbar i USA redan har börjat "trumpa" tjejerna på samma sätt som Trump skryter om att han gör med kvinnor - en riktig karl? Det kanske fungerar i det amerikanska rostbältet, men det där sätter nog tjejerna och riktigt riktiga karlar stopp för i resten av världen!

Homer Simpson, en riktig karl från rostbältet, känns som urtypen för Trumps väljare. Här är ett inslag från The Simpsons 2000 där Trump påhejad av Homer kampanjade för att bli president. Nästan kusligt hur dom prickade in den här scenen i rulltrappan!
        

     

1 kommentar:

  1. Jag tog mig friheten att stuva in mina sommardäck längst in i källaren, men det kanske du redan hade noterat.

    SvaraRadera