söndag 20 november 2016

Skyltsöndag i vårsolen

Skyltsöndagen var en stor sak i tonåren och innan det också. Det var då julen började.

Stan var bara hälften så stor som nu och alla var nere på stan. Vilka kompisar skulle man träffa? Några snygga tjejer från andra sidan stan? Lyktor, varm korv, tombola och sockervadd på Stora Torget. Och snygga tjejer.

Svens bilder från hans Facebook. Tack för lånet! 
Skyltningen i leksaksaffärerna var också häftig som på bilden från 50-talet. Min gode vän Sven är en av nissarna i skylten och kanske jag står utanför och trängs.

Skyltsöndagen var nog alltid vad jag minns i samband med första advent på den tiden, men som i år en vecka tidigare är väl rätt OK det också. Idag "tändas alla ljusen i min lilla stad" som Gunnar Wiklund sjöng och det blir ett traditionellt fyrverkeri också. Klart vi tar en promenad på stan och också kollar efter vilka vänner som vågat sig ner till City från förorterna. Men snygga tjejer tror jag jag struntar i att spana efter.




Vegagatan 7 B, nedre botten till höger.


I Stockholm har dom ju NK:s påkostade skyltning, men annars är kanske inte julskyltningen lika stort som i lite mindre städer. Och Solna, Sollentuna, Kista och dom andra förorterna har ju bara gallerior, det blir inte samma sak. Men Sundbyberg kanske? Vad vet jag?

Hemma håller vi på oss med julpyntningen till nästa söndag med ljusslingor på balkongen, ljusstakar och stjärnor i fönstren mm, och kanske snön kommer tillbaka då också och julstämningen med den.

Idag på joggingturen var det snöfritt och lite vårkänsla och ingen större julstämning när jag passerade Vegagatan 7 b där jag en gång i en liten 2:a såg dagens ljus där mamma assisterades av min mormor som kunde allt. Det där hade förstås inget med julskyltningen att göra men jag bjuder på det ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar