fredag 9 december 2016

Rabatt på Systemet

Jag är ingen storkund på Systemet, men banne fick jag inte rabatt när jag handlade där sist. En julklapp eller hur ska man se det. En muta? Ett lockbete till att börja handla mer? Eller bara ett rent misstag?

Det här borde jag kanske mörka och inte mässa offentligt om men jag är oskyldig som ett litet barn och märkte det inte förrän idag när jag kollade transaktionerna på kontokortet, 2-250 kr sådär verkar kassören ha missat. Hoppas att han/hon inte blev betalningsskyldig själv och om nån Systembolagsdetektiv letar upp mig så kommer jag direkt att göra rätt för mig. För nej, nej, nej, jag snattade inte! Det har jag inte avsiktligt gjort sen jag i 11-12-årsåldern på Stora Torget i Västerås snattade en apelsin från en torghandlare, ett brott som jag aldrig glömmer.

Vindunken blev absolut inte obetald med vilje men jag borde väl reagerat tidigare, 77 kronor på kvittot borde varit 300, men stressad som man oftast är kollade jag inte beloppet utan knappade bara in min kod, packade ner varorna och traskade hemåt.

Men det här var lite roligt: 

"Hade jag helt enkelt glömt att köpa vindunken" tänkte jag idag och kollade i vårt spartanska barskåp. Jag kanske helt enkelt mindes fel så att det bara var en flaska vitt vin till fisken jag hade köpt. Men nejdå, där stod en dunk rödvin precis som jag trodde. Och faktiskt några andra flaskor också om man skulle få oväntat besök, men dom stod där sen tidigare. Men mest intressant var att där bland flaskor och buteljer och den den obetalade vindunken låg det två äpplen!

Jag har ett svårbemästrat missbruk när det gäller äpplen, äter lite för många och lite väl fort så Margareta måste ha ett eget förråd om hon ska hinna med, och då tänkte hon att barskåpet var en säker plats....

Jodå, hon ska få ha sin gömma ifred och jag ska inte låtsas om att jag hittat äppelförrådet.

Men tack Systemet för rabatten, kan jag räkna med det nästa gång också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar