fredag 2 december 2016

Tiden räcker inte till

Har ni hört den förut? Ont om tid!

I nådens år 2016 med på våra breddgrader sånt överflöd av ätbara godsaker, nöjen, resor och snabba bilar och snabba datorer har tiden blivit en bristvara. Även för pensionärer fast man brukar säga "all tid i världen". Hur läget är på andra breddgrader, tex i Aleppo och Mosul vill man nästan inte tänka på.

Min gamla tes som jag tror på är att "jag har inte tid" betyder egentligen "jag har annat för mig som är viktigare". Men jag blir lite stressad av "Att göra"-listan. Idag på mogonkvisten betade jag av tre mail som legat och grott och gett mig stress och dåligt samvete några dar. Fixat på en kvart när jag väl tog mig samman och kom på hur jag skulle skriva, men jag har väl haft annat för mig som varit viktigare.

Stugan hann vi i alla fall titta till igår och fixa några saker jag borde fixat för några veckor sen och våra småfåglar får inte mat lika ofta som vanligt den här hösten, vintern. Men det är visst OK, småfåglarna hittar alltid mat själva har jag läst, men trots det blir jag stressad och får dåligt samvete om jag missar att mata mina skyddslingar.

Bloggen är måhända det minst viktiga om jag missar några dar ibland, men för min egen del med dåligt minne är det inte så bra med alltför stora luckor. Här är ett urval med några aktuella noteringar som jag borde ha kommenterat men inte hunnit:

  • Årets julkalender Selmas Saga blir en höjdare. Vore värt ett blogginlägg. Återkommer nog.
  • Trumpen kämpar på för att fylla sitt kabinett med gubbar i min ålder. Det får vara t.v.
  • SCB-gallupen om läget i politiken har jag gärna lite åsikter om. Men hinner inte idag.
  • Det föreslås en flygskatt, inte en dag för tidigt. Jag yrkar bifall och kanske återkommer.  
  • En föreläsning om musik och körsång häromdan hade kunnat vara ett bra ämne.
  • Vi käkade ute häromkvällen, maten hade varit värd en recension.
  • Några böcker jag läst senaste dagarna. borde jag väl hinna recensera.  
  • etc etc.
Men ingen större skada skedd om bloggen är lite gles ibland, tvärtom kanske, och det här var ju inte mycket att komma med.

Men nu hinner jag inte skriva mer. Jag har ett mail till jag måste skriva.    
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar