onsdag 25 januari 2017

72 är ingen ålder på en häst

Vad nu än det uttrycket kommer ifrån så är 72 egentligen inte nån märkvärdig ålder. Kanske på en häst men inte på människor om man har tur att få vara frisk.

Men jag ser en och annan i min ålder som åker dit på sjukdomar och då kan det gå snabbt utför, Det hänger på att få vara frisk. Och det där med motion är ju så himla jobbigt. "Jag krattar löv i trädgårn, det räcker"  sa en kompis en gång.

Trump började sitt nya jobb vid 70 och hoppas väl att ha jobbet kvar i åtta år, men jag tror och hoppas att han fått sparken långt innan dess. Och jag kände mig lite väl gammal idag.

Skulle jag ta på mig ett nytt uppdrag, det var frågan. Gå med i ännu en förenings styrelse och sitta på nya styrelsemöten och kämpa med nya protokoll och hemsidor. I en förening jag visserligen är medlem i men aldrig varit aktiv i. Jag har alltid haft den principen att blir jag tillfrågad säger jag "Javisst. Självklart" och lite svårtt att säga nej, men idag sliter jag med frågan, ska jag eller ska jag inte? Alla uppdrag jag tagit på mig har varit kul och det är mycket man lär sig och allt klarar man.

Men nog är jag lite väl gammal för nya uppdrag tänker jag och jag har inte så mycket tid längre. Då finge jag väl för det första lägga ner den här sysslan med att knappa på bloggen, och rensa i lite annat också. Det är en bra förening med ett gott ändamål och jag skulle fixa uppdraget rätt bra men.... Allt vi gör i våra föreningar, nästan allt, är ideellt utan ersättning, kanske ett arvode skulle göra det attraktivt. 5.000? 25.000? Men sånt finns inte i föreningar.

Det här var bra terapi, att skriva av sig, Nu har jag bestämt mig! Jag tar och ringer till valberedningens ordförande och ger mitt svar:

Ring-Ring-Ring-Prat-Prat-Prat- OK hej då!

Jag gick till beslut under det här skrivandet. Jag kunde säga Nej! Det känns riktigt bra!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar