torsdag 5 januari 2017

Ändrade planer

Tänkte åka till stugan idag men jag vaknade med ont  i halsen och ont i huvudet.

Sov dåligt i natt, en halvtimme i taget hela natten. Fryser idag och magen är "riktigt snabb", det är ingen riktig höjdardag idag. Det fick bli lite piller idag för att hålla styrfarten uppe så kanske jag i alla fall kan ta mig igenom dan. Som tur är är det inte så ofta jag är vissen men det är nog sant att ju äldre man blir desto sämre motståndskraft har man och det har dragit runt lite väl mycket baciller och streptokocker i klanen den här julen och jag är väl inte precis immun. Men den här opassligheten ska vara kurerad redan till i morgon, det är min plan.

Ett gammalt skämt är ju att driva med oss män som sägs bli extra dåliga när vi blir förkylda. Nu när jag googlar och läser några artiklar ser jag att det faktiskt är sant, det är så det är! Det har med östrogen att göra står det. Jag är tillräckligt vissen idag för att hålla mig hemma om jag hade haft ett jobb att gå till, men en pensionär är alltid i tjänst och tvättstugan var lagom jobbigt för att klara. I ultrarapid visserligen.

Influensa? Nej knappast, det är väl nåt helt annat vad jag förstår och det vaccinerar jag mig alltid mot numera. Det är gratis för oss i riskgrupper så dumt att avstå.

Idag kurerar jag mig alltså med lite piller och så får det allt bli ett pass i bastun vi har i källaren här i huset. Man ska tro på sitt och jag inbillar mig ovetenskapligt att värmen i en bastu tar kål på alla dumma bacillusker även om jag nånstans har läst tvärtom, alltså att dom i stället trivs och förökar sig i bastuvärmen.

Men det är ju ren lögn, det begriper väl var och en att ett bastubad är nyttigt när man är lite hängig.              
           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar