torsdag 26 januari 2017

Kontantlösa samhället

Lite lustigt att man pratar om kontantlöst samtidigt som vi byter både mynt och sedlar här i Sverige. Nej det kommer nog aldrig att ske, nog måste man väl alltid kunna betala med kontanter. Eller...?

Gammalt vs nytt
30 juni ska allt gammalt vara borta och jag har målmedvetet tömt min pengaburk med mynt här hemma så nu har jag bara 8 gamla enkronor kvar! Och ett par gamla hundralappar.

Folk har säkert massor med mynt hemma i lådorna och i sparbössor och bankerna tar inte emot dom! Vilken karusell. Massor av pengar kommer att frysa inne när inte ens affärerna tar emot mynt hur som helst, men jag har prånglat ut mina besparingar målmedvetet nu och dom där åtta kronorna ordnar sig under våren.

Och fint att det blev nya mynt. Jag vägde mina 8 enkronor, det blev 55 gram. Och högra mynthögen med 42 kronor i nya mynt vägde bara 51 gram, vilken skillnad. Och nya sedlarna ska ju vara svårare att förfalska så det var väl också bra att det blev nytt. Kontanterna blir säkert kvar länge, länge än och visst känns ett par tvåhundringar i handen helt annorlunda än 2*200 på bankkontot, jag ser ett högre värde i sedlarna än 400 på kontot.

Och idag såg jag i min Kivra-inkorg där man numera på modernt vis får brev och saldobesked, där låg sen förra våren(!) en värdecheck på 130 kronor, giltig till 31/8 förra året! Slarvigt, den är bara att riva. Checken hade jag kunnat lösa in i kontanter på macken, men nu försvann pengarna med en axelryckning. Men hade jag tappat 130 kronor i kontanter har jag varit sur flera minuter, en helt annan sak.

Dagens visdomsord får bli: Töm spargrisarna i tid och håll koll på Kivras inkorg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar