måndag 16 januari 2017

Parmiddag med lite Ego


Vi är inte så ofta på parmiddagar nu för tiden men det är kul när det blir av.

Så här roligt var det att spela Ego!
Som häromkvällen med några goda vänner då vi avrundade samvaron med lite sällskapsspel, det var riktigt kul. Även om man alltid har mycket att prata om så är det kul med ett hederligt sällskapsspel med spelplan och regler, det borde man göra lite oftare när man träffas. Här på bilden spelar vi Ego! Vilken passande titel på ett spel här i mitt egotrippade Sjuttital.

Riktigt kul spel med enkla regler och det visade sig att hr bloggaren själv var största egot och stod överst på prispallen!  

Kunskapsspel som TP och liknande är också rätt kul men kan bli lite för allvarliga om nån besserwisser (som jag själv ibland...) ska sitta och glänsa med sitt meningslösa vetande. Och ska det vara TP-frågor ska det inte vara moderna frågor om popband från 90-00-talet, där är jag rökt. Då vill jag ha frågor om Frank Sinatra och regeringen på 50-talet, men såna frågor är alltid bortgallrade numera.

Förr spelade vi ofta kort med våra vänner, det är också kul om det inte blir för allvarligt. I stugan ligger en julklapp klar till drabbning och väntar på en match, Ticket to Ride, det ska vi spela i sommar. Reglerna såg lite jobbiga ut men det ska vi reda ut. Ungdomarna får lära oss.

Spelet spelas med en "gammaldags" tärning, det hade vi i julas en liten diskussion om. Om man skulle köra en modern digital tärning i en app i mobilen i stället. Men jag håller nog på den manuella tärningen som alltid hamnar på golvet.

Snart nog tar vi tåget ut i Europa i Ticket to Ride! Om jag nu kan lära mig reglerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar