lördag 14 januari 2017

Så länge skutan kan gå

Ibland finns det inga tveksamheter. Inget att diskutera, bara självklarheter. "Så länge skutan kan gå" är en otroligt bra låt och Sven-Bertil Taube är en otroligt stor artist.

Jag tror inte det går att tröttna på nån av dom två tänkte jag igår när Sven-Bertil sjöng på TV till Norrköpings Symfoniorkester,

En av Evert Taubes senare visor med otroligt fina och tänkvärda formuleringar som passar i så många sammanhang, inte bara här i Mitt Sjuttital med det dystra ".. så minns att snart klämtar klockan för dig ding ding dong". 

Nej då är det bättre med "..inte hindrar det alls att du är glad och ger hals så kläm nu i med en verkligt sjusjungande vals"

Och så gillar jag de där raderna om att "vem har sagt att just du ska ha bästa menyn..." Det finns lite för alla!

Och Sven-Bertil är ju suverän, både ser och hör dåligt. Första gången jag såg honom på TV minns jag fortfarande. Han började sjunga men tappade texten rätt snart men fann sig och grep tag ett  notblad hos närmaste i orkestern, ursäktade sig med att "jag fick texten igår" och började sjunga " se hur hela Uppland står i lågor..."  en riktigt gammal Taubelåt som tom jag kunde till stora delar redan då men SB hade väl slarvat på repetitionen. Men nu en bit över 80 och nästan blind tappar han aldrig texten! Jag hamnade på samma flyg som SB en gång 1980 (en viktig resa för mig så jag minns året) men det räcker väl inte för att se SB som en gammal vän.

"Så länge skutan kan gå" är bäst, ingen protest!

                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar