tisdag 24 januari 2017

Tyst i brevlådan på morgnarna hos oss

Jag är säkert ofta gammalmodig, jag vet, men bara för att det är modernt är det inte automatiskt rätt. Det där man alltid gjort är kanske inte är så dumt så jag håller gärna på gamla hederliga åsikter. 

Tidning i brevlådan har vi haft i alla tider. Lite mysigt på morgonen när det dunsar på hallgolvet. Alltid lokaltidningen Vlt och ibland också Sala Allehanda och Dagens Nyheter. Västmanlands Folkblad har vi också haft i brevlådan ibland men det är ju omodernt numera och ungdomarna läser inte papperstidningar längre. Det är väl lika i hela världen och det tycker jag är dumt men den här veckan är det tomt i vår brevlåda också. Vi har efter lite tvekan sagt upp tidningen .

Nyheter på nätet och gratistidningar som Metro i all ära, men inte ersätter det en lokaltidning. Trafiken i stan, planerade byggen, vården, brottsligheten, politiska uppgörelser, "hänt på stan" helt enkelt. Håller man sig inte med lokaltidningen så är man lite offside. Och det är kul att se några bekanta namn ibland i tidningen. Och dödsannonserna.... Så nog vill vi ha kvar lokaltidningen. Men nu har vi sagt upp den. Och testar ett nytt alternativ.

Jag trodde Kundtjänst skulle argumentera lite när jag ringde, men dom blev nästan glada när jag ändrade till e-tidningen, antagligen win-win som man säger. E-tidningen kostar drygt halva priset mot papperstidningen, men kanske Vlt tjänar mer på den när man slipper tryckkostnaden och får en brevlåda mindre på morgonen.

Andra dan idag, och det funkar ju bra. E-tidningen på surfplattan går tom bra att läsa på mobilen och så kan man ju skriva ut ibland om man hittar nån extra bra sida. Tom ser jag att e-tidningen av Vlt kommer ut på söndagar också, det var kanon. Kanske funkar det på semestern i fjärran land också? Med e-tidning har man till 100% samma tidning man får i brevlådan.

Vi kommer säkert sakna Vlt på lata lördagsmorgnar kvar i sängen och ett problem har vi sett. Det är en höjdare för barnen att gå med morfar till brevlådan uppe vid dammen i Sala och hämta tidningen på sommarmorgnarna, det kommer inte lilla Ebbe att få uppleva. Jag får lösa det på något sätt.            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar