fredag 10 februari 2017

Hur har du det med din kardiovaskulära funktion numera?

Läkartidningen ska man
väl tro på!
Jotack, det knallar trots min accelererande ålder, men det var lite hostigt inatt, det beror väl på åldern att det är dags igen. Motståndskraften.

Bra precis en månad sen senast jag satt i bastun och kurerade mig, nu kliar det i halsen igen och det blev soffan i natt för att få ligga och hosta utan att störa. Bara det att jag glömde stänga dörrn så jag väckte henne ändå.... Men det blev inget gym för mig idag, jag går här hemma och hostar och får väl prova nån huskur.

Bastu? Det är väl inte obekant för den som då och då tittar in i Mitt Sjuttital att jag har en positiv inställning till bastubadandet, kanske lite väl optimistisk med ett stänk av övertro, men det får väl bli ett pass i bastun i källaren i eftermiddag.

Och så fick jag ett intressant mail från Elisabeth i går, en länk till en artikel i läkartidningen. Vad sägs om den här rubriken:  

Lägre risk för demens och alzheimer kopplades till frekvent bastubad


Forskarna funderar på om det har med den kardiovaskulära funktionen att göra och jag lutar åt det hållet jag också, jag tycker själv att min kardiovaskulära funktion blir allt bättre efter ett bastubad. Suveränt för förebyggande av minnessjukdomar står det också i artikeln, läs här.

Bra minne? Jaja... men utan bastubadandet hade det varit etter värre. Och min kardiovaskulära funktion är bättre än någonsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar