fredag 14 april 2017

Ålderism i Mitt Sjuttital

Tänk jag hade aldrig hört det där ordet förrän bara härom dagen. Ändå har det använts i flera år i debatten ser jag. Ålderism

Frida Boisen
Det var några veckor sen nu jag först läste om ålderism. Min Sociala Medier-förebild Frida Boisen hade här en artikel i Expressen. Dags att lära sig det ordet tyckte hon. Rasism känner man till. Och sexism. Men Ålderism? Allt fler blir allt äldre. Jag känner att jag kommer att skriva mycket om Ålderism har i Mitt Sjuttital.

Om det nu var Frida som gjorde att jag reagerade för ordet så var det Barbro Westerholm som satte fart på hjärncellerna. Hon var med på båten till och från Landsort förra helgen och fortfarande vid 83 år sitter hon i riksdagen, Liberalerna, där hon är den äldste ledamoten.        

Några siffror: Det sitter 349 ledamöter i riksdagen. 25% av svenskarna är äldre än 65 år och det motsvarar 87 ledamöter men efter senaste valet är bara 9 st i riksdan över 65, knappt 3%!

Barbro Westerholm
Nu ska man väl inte räkna så strikt, men nog borde det vara lite fler äldre i riksdan för att äldrefrågor bättre kunde komma fram, men vilka vill släppa till valbara platser på röstsedlarna till pensionärer? Ja, det går ju förstås att kryssa i några äldre, det ska jag tänka på till nästa val och driva kampanjer! Men jag tror inte jag kandiderar själv, känns inte så idag i alla fall. Men det är en bra lön så kanske..

Det finns ett pensionärsparti, SPI Välfärden, som har parollen "Alla är vi blivande pensionärer om vi får behålla livet". Tvärpolitiskt står det, men jag vet inget om dom om dom har några lik i lasten eller så, så just nu vet jag inte om det är nåt för mig. Jag ska kolla partiprogrammet.

Själv då, drabbad av Ålderism? Jodå, sista tiden på jobbet visst var det inslag av ålderism och med allt fler som alltså blir allt äldre så finns det många anledningar att komma tillbaka till det här ämnet!




1 kommentar:

  1. Nej, SPI Välfärden verkar vara ett tveksamt parti. Jag får nog hoppas på mitt gamla vanliga.

    SvaraRadera