torsdag 20 april 2017

Kontokortet på drift

Tre kort + kortet till bibblan borde
man kunna hålla koll på
Jag har aldrig haft så bra ordning på pengar och kontokort som sen jag la av med plånbok och samlade kort och pengar i mobilfodralet. Jag behöver sällan springa och leta. Ändå gör jag några missar ibland.

Det är fint att bara har en sak att tänka på när man ska ut och det är viktigt att ha koll på sina kort. Med alla bedrägerier och stölder man läser om borde man väl vara ännu mer försiktig, men det blir väl inte förrän man själv råkar illa ut som man riktigt skärper sig, och det har inte hänt än.

Jag handlar förstås på nätet och tror att det är säkert, men man kan bli mörkrädd när man läser om hur det handlas med kortnummer, pinkoder och lösenord i tusentals varje dag av skurkar och bedragare. Men jag har klarat mig än så länge.

I går var COOP-kortet borta. När ett kort fattas, och det händer mig lite för ofta, blir man först orolig. Nån som över axeln sett koden och fingerfärdigt snott kortet och tömt matkontot?

Det var enklast att gå ner till affärn och fråga, och dom hade en bra bunt med kvarglömda kort i kassan där mitt låg överst så det löste sig snabbt och bra den här gången.

Men det ger en tankeställare, jag måste bli noggrannare. Och jag är alldeles för godtrogen och går ofta med mobilen i bakfickan, lätt att bli av med. Så det här är ett löfte till mig själv: ingen mobil i bakfickan längre. Och kolla en extra gång att kortet kom med hem när du handlat. Men det här känns bekant, jag har nog skrivit något sånt här tidigare.

Vi äldre tror gott om folk, så jag är inte förvånad att vältaliga skurkar kan lura sig in till oss, ett alltför vanligt och lömskt brott. Men det ska jag aldrig gå på. Tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar