tisdag 18 april 2017

Skam

Super-super-populära norska TV-serien Skam har jag förstås kollat jag också. Jag har ju också varit ung....
Tur att vi hade den här radiostationen

Om mig själv först så var vi 40-talister ju den första tonårsgenerationen. Vi hade Blå Tummen, Bildjournalen och Larsan Sörenson på Radio Nord. Rullbandspelare, Radio Luxemburg och en ung Elvis.

Skutt på Hallskolan då Arne Schiötts band spelade. Men då hade vi tränat foxtrot först i skrivsalen på danskurs hos Maj-Britt Lundberg. Vänster-höger-vänster-ihop. Och jodå, vi hade allt finnar och kärleksbekymmer vi också.

Ett gäng med relationer
Nu har jag bara sett två avsnitt av Skam, det allra första från säsong ett och det första från säsong fyra så jag gör absolut ingen pretentiös recension men visst förstår jag att programmet är populärt bland ungdomar och skänker dom en tanke att dom verkar ha himla jobbigt i gymnasiet nu med alla kärleksproblem. Jobbigare än vi hade. Dom är mer försigkomna om man säger så och mer frispråkiga, men om dom pratar om annat än bara sina egna kärleksproblem vet jag inte, har sett för lite. Världsproblemen? Krig och miljö?

Smart drag av NRK med en ungdomsserie när ungdomarna numera slutar kolla på TV. Och ett nytt drag om jag förstått det rätt med appar och dagliga uppföljningar av skådespelarna på Instagram och Facebook. men av nån anledning är det här sista säsongen. Men naturligtvis inte sista ungdomsserien, vartenda TV-bolag sitter väl och planerar nåt liknande. Som när SVT och "Expedition Robinson" en gång skapade nåt nytt för hela världen att ta efter. Det blir nog samma sak med Skam. Ungdomarna tar över TV-tittandet!

Men Robinson och allt som kom efter (Baren, Big Brother, Farmen etc etc) blev inget jag fastnade för och jag ser nog inga fler Skam heller, det får tonåringarna och tonårsföräldrarna ha för sig själva.

Kanske om det kommer en webbaserad relationsserie om kärlek, svek och vänskap om hur det är att vara pensionär idag. "Skam extra allt för fullvuxna". Ett tips till trendkänsligt folk på SVT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar