tisdag 30 maj 2017

Bästa tiden på året?

Eller värsta? Man har ju så svårt att få tiden att räcka till så här i maj?

Nej, det är väl ingen tvekan. 30 maj idag och hela sommarn är kvar. Det brukar kännas fint när vi flyttar hem till stan framåt hösten också, men det här är allt en bra tid, OK den bästa.
Gäststugan färdigmålad
Igår blev sommarens första målningsprojekt klart, och den som var gladast för det var sädesärlan, vår hyresgäst i takvåningen på gäststugan under nockplåten. Hon har varit så irriterad hela tiden vi målat där, riktigt irriterad.

Då tänker man en tanke. Varje år bor det sädesärlor där på taket, är det samma pippi år efter år som letar sig tillbaka till oss från Afrika? Eller är det kanske nån av ungarna? Jag har försökt läsa på lite hur det fungerar men hittar inget bra svar så jag spekulerar fritt. Och räknar förstås med att det är samma pippi som förra året.

Ovanför mitt sovrumfönster har jag nog också en pippi och i holkarna också, men dom är ju så snabba så jag hinner aldrig se vad det är för sort men den som tog sig in i snickarbon idag var allt en rödhake. Tur att han hittade ut.

Paddorna man ser ibland (jag körde tragiskt ihjäl en vid senaste gräsklippningen) bor väl permanent här på tomten året om och änderna kommer troget och hälsar på varje dag för att få lite att äta. Det är väl bara getingarna som inte direkt är välkomna att bo hos oss, speciellt inte efter att redan har två blivit stungna. Dom verkar extra giftiga i år!

Och nu börjar jag se slutet på #blogg100, så det är allt en bra tid på året!

Sädesärlan går och mallar sig på taknocken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar