lördag 1 juli 2017

Opera på Skäret

Klart vi skulle titta förbi häromdan när vi ändå kom vägen förbi Kopparberg. Tänk att vi aldrig varit på Opera på Skäret!

Ett märkligt operahus
Opera på Skäret grundades 2004 och är Sveriges största operafestival. Helt osannolikt med opera i ett gammalt virkesmagasin!

Världens enda operahus med egen järnvägsstation! Direkttågen från Stockholm till Opera på Skäret är alla fullsatta men man har satt in extra vagnar. Om det finns lediga platser där i extravagnarna vet jag inte och inte heller om det öht finns biljetter kvar till föreställningarna. 12 föreställningar kör man i juli och augusti och det är populärt, så "de' tål ve' å passa på" om man ska ha biljett till Madama Butterfly av Giacomo Puccini.

Operafiket fylldes snabbt på, men vi var först.
Vi stannade alltså till en stund när vi ändå var så nära och råkade komma precis i kaffepausen. Repetitionerna pågår för fullt och folk vällde ut ur virkesmagasinet/operahuset på väg mot Operafiket men vi var snabba och kom först i kaffekön! Men vad var detta, där på fiket fick alla sångarna snällt stå i kö och beställa och själva betala sitt kaffe med wienerbröd eller kanelbulle, jag såg inte till några divalater alls! Tom Madama Butterfly själv stod där och trängdes i kön. "Sverige är fantastiskt" som man brukar säga.

Jag är rätt okunnig när det gäller Opera. Jag har väl bara sett Verdis Aida på utomhusscenen i Verona och så var det nån barnföreställning på Operan jag såg i skolan, det är nog allt. Jo, en gång på Drottningholmsteatern en varm julikväll för 20 år, men vad hette förställningen? Man sjöng på engelska minns jag, men titeln?

Om jag nån gång kommer att se nån förställning där på Operan på Skäret i Kopparberg så blir det säkert en rättvisande recension här i mitt forum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar