fredag 29 september 2017

Läsförståelse, är det viktigt?

Jag tänkte på det där nyhetsinslaget i veckan om minskad läsförståelse när jag nu på kvällarna rör mig på de trånga gatorna i Saint Malo i "Ljuset vi inte ser". 600 sidor och visst är det ett och annat ord jag är lite osäker på, en del tekniska termer framför allt, men inte är det ofta man hakar upp sig. 

"Det finns så många moderna ord, inte behöver man kunna dom där gamla" sa en ung kille som intervjuades, men det är en lite obegåvad inställning. Bland mina vänner som rör sig i skolvärlden har jag förstått att det på många håll är väldigt dåligt ställt med läsförståelsen. Och stavningen är inte alltid perfekt om man säger så.

Vi gav oss inte tid att åka in här en gång,
när vi var i Bretagne. Åkte bara förbi. Dumt! 
Sticker emellan här med en Brasklapp och erkänner att standarden i det här forumet är lite låg ibland. Mina inlägg är inte så genomarbetade, klipper och klistrar ofta utan att kontrolläsa att det blev rätt etc. Så är det sagt.

Och jag kan väl ge killen som intervjuades rätt i att ord som "luguber" kanske man inte behöver kunna men ändå, ett ord jag gillar. Ett gammalt ord som Sjöwall/Wahlöö var först med att ta upp sen använder Klas Östergren och Håkan Nesser sig ofta av det. Och i mina spalter kör jag också med "luguber" ibland för att malla mig och verka bildad.

"Gösta Berlings Saga", min sommarlektyr, var för mig rätt trögläst med en hel del gamla ord och ett så gammalt tänkande och språk så jag fick kämpa rätt bra för att ta mig igenom den.

Skojfriska stavningar på nätet och SMS-språket är ju så vanliga nu så det korrekta stavningarna verkar nästan vara felstavningar, undrar när man stryker stavningen av "också" och "liksom" t.ex.

Utvecklingen av läsförståelsen i Sverige är luguber, eller så är jag ute i ogjort väder. Hoppas det, det här var bara nåt jag påmindes om när jag nu snart läst ut en bra bok och förstått det mesta. Men förresten, jag har jämnåriga som aldrig läser en bok så jag ska väl inte bara skylla på nutiden. Och det kanske inte är så farligt om språket ändras när man kan googla allt man behöver.


HAND & CUL!    (för invigda Have a nice day and see you later)               

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar