söndag 22 oktober 2017

Veckan som var - #metoo

Det var fantastiskt vilket genomslag #METOO fick.

1000-tals kvinnor har vittnat om sexuella trakasserier och övergrepp. En amerikansk filmproducent anklagas för sexuella trakasserier, sen lanserade en amerikansk skådespelare som varit drabbad #METOO på Twitter 15/10 och redan idag 22/10 är det manifestationer runt hela Sverige från kvinnor som tröttnat på sexuella kränkningar. 1000-tals kvinnor har berättat sina historier och många män som betett sig svinaktigt och olagligt har avslöjats och fått sina karriärer körda i diket. Vilket genomslag för en hashtag.

Så tänker jag själv på skoltiden på 50-60-talet, hur blev flickorna behandlade då? Jag kan inte påminna mig några problem i det här häradet. Att tjejer var utsatta och så, aldrig nånsin, men det kan ju vara att man inte pratade om det. Inte på mina jobb heller hörde jag nånsin talas om nåt som kan gå under #METOO-hashtaggen, men jag vet ju inte om sånt som mörkats.

Däremot på mitt senaste jobb körde alla med interna skämt i en jargong man inte borde ha på en arbetsplats. En "klassens clown"-typ slog an tonen och alla, både tjejerna och killarna körde i samma stil. Utom jag då och ett par till som var 10-20 år äldre än alla andra. Men när ingen brydde sig brydde inte jag mig heller mer än att jag tyckte det ibland var lite obegåvat och ovärdigt.

Det flesta exemplen man hört senaste dagarna är självklart sånt som inte ska förekomma och som inte flickor och kvinnor ska behöva utsättas för. Klandervärda och ofta åtalbara saker har man hört.

Men så är det några som berättar att dom fått en lite för inbjudande blick, nån råkade ut för att nån stötte på henne lite för ihärdigt. Tur att man inte är ute i svängen om det blir alltför känsligt hur ett frieri ska gå till.

Men den här kommentaren kanske är en typisk kommentar av en gammal stöt som inget begriper hur kvinnor har det numera. En ännu äldre gammal stöt, en kompis på FB, 85 år, delade en skämtbild där man drev med #METOO, det var dumt och det sa jag till honom. Klart det här är allvar för tjejerna, men frågan är: Vände det här med sexuella trakasserier av kvinnor i vecka 42 år 2017. Eller går allt tillbaka och blir som vanligt? Jag får se längre fram i Mitt Sjuttital. Årliga avstämningar i vecka 42 allt framgent.

#METOO som hashtag fick ett fantastiskt genomslag. Nu lanserar jag  #ROCKENLEVER och hoppas på bra genomslag där också. Vad uppropet syftar till kommer att visa sig under vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar