torsdag 2 november 2017

Läslov

Jag försöker sköta mig nu när det är läslov och umgås nu med en tegelsten. Ett boktips på Svt för 279 kr på Akademibokhandeln eller som ebok för 141 på Adlibris?

Jag vill ha min bokhandel kvar så jag fördelar mina bokinköp mellan bibblan, Adlibris och en hel del i bokaffärn på hemmaplan och den här gången fick det bli bokaffärn. En fördel där är ju att man får den i handen direkt.

Att slänga böcker är lite känslosamt, kanske har med nazisternas bokbål att göra, men ändå har vi rensat rätt friskt i våra bokhyllor hemma och i stugan. Slängt en hel del så det finns plats i bokhyllorna att börja på att fylla på igen.   

NIX är en bok på 684 sidor och tung att hålla i, lättast att läsa sittande i läsfåtöljen. Att börja med en tegelsten är lite speciellt. Det tar emot lite och man måste vara i fysisk och psykisk bra balans när man börjar, för man vet ju inte. Man kan bli fast flera månader innan man kommer till slutet. Rekordet för mig är ett helt år en gång, men den tegelstenen läste jag om några år senare på en månad.

Av en slump (?) har mina tre senaste tegelstenar rört sig i amerikansk nutidsmiljö, alla efter boktips på Svt och alla har varit riktigt bra, klockrena fem plus allihopa. Dom var så bra att dom kunde inte vara kortare, tcksam att det var tegelstenar. Så finns det dom, alltför många, som skriver alldeles för långa böcker. Helt i onödan blir det 7-800 sidor där 2-300 hade räckt. Som t.ex. Leif GW Perssons longörer som jag har tröttnat på.

Men nu är jag alltså igång och får nog dra ner på farten lite. Jag är ingen snabbläsare, men redan efter några dar är jag redan på sidan 180. Man vill se hur det går, hur hänger det ihop, men samtidigt vill man ju inte att det ska ta slut alltför fort.

Torsdagseftermiddag nu, jag sätter på lite kaffe och tar en session i läsfåtöljen. Just nu är det ett dramatiskt ögonblick Det är 2011 och Samuel ska just träffa sin mamma som han inte sett sen hon försvann när han var liten. Varför har hans mamma attackerat den amerikanske presidentkandidaten? Hur ska det här utvecklas?

Jag sätter nog på tre koppar kaffe minst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar