söndag 3 december 2017

Musikfilmer rockar fett

Eller det där "rocka fett" det kanske är för länge sen dött, känns inte riktigt modernt. Vad säger ungdomarna nu? Äger, men dt är väl också gammalt? Trenderna tar sig inte ända upp hit till 5:e våningen på Karlsdal.

Men poängen är att jag gillar musikfilmer även om det inte är så trendigt. Desto gladare blev jag i går när jag plötsligt kom på att jag har ju inte sett La La Land, en av få musikfilmer det här årtusendet känns det som, men det beror mest på att jag inte hänger med bland nya musikfilmer. Klart det finns andra musikfilmer, men La La Land var den enda på min lista. 

Exempel på en höjdarfilm
Sinatra o Kelly
Den hade slutat gå på stans biografer förstås, men fanns på SF Anytime för 49 kr. Kanonfilm, bara inledningsscenen var värd priset. sen var den måhända lite väl lång men glad att jag inte missade den.

Men jag har missat massor av bra musikfilmer ser jag när jag kollar i en lista. Massor. Finns det nån filmtjänst där man kan hitta filmer från 60-70-80-90-talet? Musikfilmer i första hand. Tom dom där från 50-talet vill jag gärna se, dom var ofta färgsprakande och överdådiga. Det fick gärna kosta då när folk gick på bio och konkurrensen var mindre.

Så har jag botaniserat lite på Youtube och inser att det finns inte en chans att jag ska kunna se ens en bråkdel av en bråkdel av filmerna jag skulle vilja se, jag har väntat för länge. Tåget har gått. 

West Side Story var länge sen jag såg. Fred Astaire och Gene Kelly - mossigt kanske men rockar fortfarande fett! On the town från 1949 med Bernsteins musik har  jag sett många gånger, Porgy and Bess (Gerswin). Och allt finns gratis på Youtube.

And so little time... Tur att jag hann kolla La La Land i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar