söndag 17 december 2017

Thailand över jul

Visst förstår jag att värmen och solen lockar. Och upplevelser och äventyr.

Ända sen Sällskapsresan (1980) och tidigare ändå har ju folk rest bort över jul och nu är det väl oftast Thailand och länderna därikring som lockar oss svenskar mest. Tror jag. Ja Kanarieöarna ligger väl fortfarande i topp och många åker ju till Florida också. Och Maldiverna, Seychellerna och allt vad det heter.

Men inte vi, vi håller oss hemma. Nu när mörkret är som värst skulle jag väl inte ha nåt emot att plocka fram badbyxorna, men det får bli en annan gång. Först ska jag försöka ompröva min lite trista PK-syn i ämnet om långa flygresor och klimatet. Och tills dess kan jag ju vinterbada på Kristiansborgsbadet.

Själva julandet är vi inte så där jättenoga med, det kanske jag nämnt nån gång. Ingen gran, inte så värst mycket tomtar och i år glömde vi tom adventsstaken, det var ju dåligt. Det kom Margareta  på i dag, 3:e advent, så det får vara, men lussebullar, julmust och elektriska ljusstakar är alltid något.

Innan Annika, Calle och Ellen drog iväg för julfirande i Thailand och några grannländer blev det i alla fall lite vegetarisk julmat med julstämning, det var fint. Och så byggde barnen ett veganskt pepparkakshus garnerad med veganska karameller, helt i den nya tidens julanda.Vi traditionalister väntar till julafton med sill, skinka och Jansson.

Och när vi som vanligt håller oss hemma över jul kan man ju ändå få hoppas på lite lagom bra väder med lite lagom mycket snö  och lite extra mycket sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar