tisdag 2 januari 2018

Lunchkollen - bara en sallad.

Ett stående inslag, men längesen sist. Åtminstone en gång i månaden ska jag göra mina nedslag bland stans näringsställen och testa lunchkvaliteten. Samtidigt blir det en intressant dokumentation av vad en äldre gentleman föredrar för mat där han stretar på i Sitt Sjuttital.

Den här lunchen jag recenserar  åt vi redan på Nyårsafton. Vi tog en lunchpromenad på stan, kanske skulle vi stöta på nån bekant? Nix, men när det magen började svida tänkte vi oss nåt ätbart. Nåt lätt som inte konkurrerade ut nyårsmiddan till kvällen. "Bara en sallad" lät bra. Det kan ju vara hur gott som helst.

Men det var så mycket lunchgäster överallt och vi ville inte trängas men på Öhrmans var det för ovanlighetens skull rätt gott om plats, vi fick tom fönsterbord! Vi hamnar ofta där för en fika, men nu skulle det alltså bli en sallad och ett glas vatten, bra nog för en lunch och det kan man väl inte misslyckas med?

"Ost och skinka" är min favorit och Margareta tog för en gångs skull också det, men det var nog den sämsta sallad jag nånsin ätit. Det brukar ju alltid vara gott men här var det bara några bitar tråkig skinka och lite riven ost, en "bara en sallad" som jag inte vill orda mer om. Margareta sparade hälften men jag offrade mig och åt upp nästan allt, men nu glömmer vi den och Öhrmans "bara en sallad" testar vi nog inte mer. Jo en sak till, Öhrmans är ju ett bageri, nog hade man väl kunnat bjudit på en liten brödbit till salladen, den kostade ju i all fall 95 kronor. Näst sämsta OoS-salladen jag ätit.

För ur minnenas arkiv dyker den allra sämsta OoS-salladen upp, Filipstad i somras. Lunchstopp på resa. En Thailändsk servering hade sallad på menyn. Fint! Snabbt och lätt när man har några timmar kvar i bilen och inte vill äta för kraftigt. Dom tog 5 kronor för kranvattnet och OoS-salladen blev inte ens halväten.

Jag glömde att ta den obligatoriska bilden av maten men lika bra var det. Öhrmans får 1 poäng, thailändarna i Filipstad 1 minus.

Men lunchpatrullen patrullerar vidare när magen börjar kurra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar